Customer Nordic AB

3 jan 20222 min.

Rabatter som prisstrategi?

Uppdaterad: 29 aug 2023

Har du någon gång funderat på "hur ofta bör vi ha rea eller rabatter?"
 
För en del verksamheter är det med i deras strategi att köra med kampanjer som innefattar större prissänkningar under en bestämd tidsperiod. Det handlar primärt om att öka intresset för det man säljer och driva konvertering.
 

För en del verksamheter är det en del av deras prisstrategi att köra med perioder av rabatterade priser. Medans för vissa verksamheter kan det missgynna så pass, att det kan skada varumärket och förtroendet för företaget.
 
Att arbeta med rabatter kan för vissa företag vara en allvarlig fallgrop, som bör tas på allvar.


 
Vad som driver oss människor till ett köpbeslut från första början är svårt att generalisera, naturligtvis så är det många aspekter som avgör men att förtroendet och åtrå spelar en stark roll i beslutet är svårt att ignorera.
 
Att jobba med upprepande rabattering i för stor utsträckning kan skada ditt varumärkes förtroende och urholka marknadens åtrå. Att erbjuda dina kunder ett mervärde utöver det monetära som alternativ är ett skonsamt sätt för ditt varumärke att öka konvertering, och spara in på egna marginaler.
 

Dagens tips handlar om mervärden - sådant som du erbjuder dina kunder utöver det som de kommit till dig för - och service som visar kunderna att ditt företag bryr sig om dem, och inte bara tills de har betalat och fått kassakvittot.

Satsa på att som mervärde erbjuda någonting som kunden vill ha, inte någonting som passar dig som företagare. Tänk utifrån och in, inte tvärtom.
 

Vill ni veta mer vilka mervärden vi kan erbjuda till era kampanjer?

Tryck på knappen och kontakta oss redan idag.


 

Sociala medier


 

 
Följ oss på LinkedIn >
 
Håll dig uppdaterad på FaceBook >
 
Häng med på Instagram >

    570
    0