Customer Nordic AB

16 nov 20212 min.

Rensa i rabatten | Kampanjhjälpen

Uppdaterad: 29 aug 2023

Det finns en tro om att rabatter inte påverkar något annat än just den enskilda affären. Men det är inte riktigt sant. Att ge ut rabatter till höger och vänster kan få oönskade effekter för hela företaget under en lång tid framöver.
 

 
Innan ni ger ut rabatter finns det några viktiga punkter att tänka igenom för att slippa hamna i en ”rabattfälla” som sedan kan vara svår att ta sig ur.
 
Rabatter kan kännas frestande, särskilt om det är en period av trögare försäljning, men att sänka priset kan skada varumärket negativt och det krävs mycket mer försäljning för att täcka den tappade omsättningen. Alltså den förlorade marginalen.
 

 
Om ditt företag har valt att positionera sig som ett exklusivt varumärke kan rabatter leda till att synen på ert varumärke förändras och att ni tappar er önskade målgrupp.


 
Det är alltid svårt att få en kund att betala mer än vad de har gjort vid tidigare tillfälle, så ha i beräkningen att kunder inte automatiskt ser rabatten som en engångsföreteelse.
 
Om ni väljer att ge kunder rabatt, se då till att vara tydlig med varför kunden får rabatt vid det tillfället och under vilka förutsättningar rabatten gäller.

Rabatter är väldigt vackert att ha i trädgården men i företag, där kan de snabbt bli till ogräs..

När din kund ber om en rabatt kan du ofta ligga kvar på samma pris, men lägga till ett mervärde istället. Det kan vara allt ifrån extra lång betaltid, till snabbare leverans, eller en premie, för att ge något tillbaka till dina kunder.
 

Något som är helt oväntat, en så kallad RAK-aktivitet. RAK-aktivitet översätts med "random act of kindness" - enkelt översatt med en slumpmässig handling av vänlighet. En handling som inte förväntas av dig där och då. Ett effektivt sätt att visa uppskattning till dina kunder och samtidigt bygga långsiktiga relationer.
 
Med mervärden får du nöjda kunder som betalar fullt pris.
 

 
Läs mer hur andra varumärken jobbar med mervärden till sina kunder och låt dig inspireras.

Tips: Ge dina kunder mervärden i stället för rabatter!

Vill du veta mer om lojalitetspremier och mervärden?

Tveka inte på att höra av dig till oss.


 

Sociala medier


 

 

 

 
Följ oss på LinkedIn >
 
Håll dig uppdaterad på FaceBook >
 
Häng med på Instagram >

    700
    0